Het Yoghurtdieet

Van het Yoghurtdieet bestaan verschillende varianten. Sommigen beschouwen bijvoorbeeld ook het Ziekenhuisdieet als een voorbeeld van een Yoghurtdieet. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze, je raadt het al, een behoorlijke hoeveelheid yoghurt in het dagmenu opnemen.
Het Yoghurtdieet is succesvol doordat iemand met yoghurt extra calcium binnenkrijgt. Calcium speelt een belangrijke rol bij de verbranding van vetten. Daarnaast bevat yoghurt eiwitten, die een hongergevoel tegengaan. Ook wordt van yoghurt algemeen erkend dat het, net als vezels, de darmwerking bevordert.
Omdat de verschillende varianten van het Yoghurtdieet onderling behoorlijk verschillen, bespreken we ze hieronder allemaal apart.

Yoghurtdieet: wisseldieet variant

Veruit de meeste versies van het Yoghurtdieet zijn een zogenaamd wisseldieet. Hierbij wissel je dieetdagen af met dagen waarop je normaal eet.
Een voorbeeld van een Yoghurt-wisseldieet: Op even dagen eet je alleen (magere) yoghurt. Daarnaast mag je onbeperkt water en koffie of thee zonder suiker drinken. Als je je flauw voelt, kun je wat fruit of groente eten. Op oneven dagen eet je als ontbijt yoghurt, voor de lunch drie boterhammen met (mager) beleg en een normale avondmaaltijd. Als tussendoortje kun je een stuk fruit pakken.
Wisseldiëten zijn doorgaans redelijk makkelijk vol te houden; de zware dieetdagen wissel je namelijk af met dagen waarop je veel vrijer bent. De grootste kritiek op dergelijke diëten is dat je een tekort aan bepaalde voedingsstoffen kunt krijgen. Ze zijn dan ook niet geschikt om langer dan hooguit een paar weken te volgen.

Yoghurtdieet: koolhydraatarm dieet variant

Een yoghurtdieet leent zich uitstekend voor een eiwitrijk en koolhydraatarm eetpatroon. Een erg strenge variant sluit het eten van koolhydraten vrijwel helemaal uit gedurende de eerste dagen van het dieet. Vlees, vis, yoghurt (zuivel) en eieren mag je dan volop eten; fruit en brood maken daarentegen geen deel uit van je dagmenu.
Als je veel sport, is het niet aan te raden koolhydraten uit je menu te schrappen; het zijn tenslotte belangrijke energieleveranciers en ze houden je bloedsuikerspiegel op peil. Een koolhydraatarm yoghurtdieet is dan geen goede optie. Maar, ook als je minder actief bent kun je koolhydraten echt niet lang missen. De meeste koolhydraatarme diëten gaan er dan ook van uit dat je op de langere termijn niet vaker dan één of twee dagen per week koolhydraatarm eet. Sommige varianten sturen er zelfs op aan, dat je na verloop van tijd weer helemaal gewoon gaat eten, met in je achterhoofd het verschil tussen goede koolhydraten (als in appel) en slechte koolhydraten (als in suiker).

Yoghurtdieet: vetarm dieet variant

Magere yoghurt en magere yoghurtdrinks bevatten weinig of geen vet. Verschillende varianten van het Yoghurtdieet zijn dan ook gebaseerd op een verlaagde vetinname. In deze diëten mag je vaak volop fruit, groente en volkorenproducten eten maar beperk je de hoeveelheid vlees en vis die je op een dag eet. Vette zuivelproducten als kaas of room, olie en vette snacks zijn uit den boze.
Doordat je in een vetarm yoghurtdieet weinig vlees, vis en vette zuivel eet, loop je al gauw het risico te weinig eiwitten binnen te krijgen. Dit wordt door voldoende yoghurt te eten natuurlijk al voor een groot deel opgevangen. Daarnaast kun je af en toe een gekookt eitje eten waar je het eigeel uithaalt; de dooier bevat namelijk de meeste verzadigde vetten.

Vind je dit leuk? Deel het !