• Home  / 
  • Het Vloeibaar dieet

Het Vloeibaar dieet

Een vloeibaar dieet wordt vaak in verband gebracht met een medische noodzaak. Mensen die kampen met spijsverteringsproblemen, of die bijvoorbeeld een gebroken kaak opgelopen hebben, zijn al dan niet tijdelijk veroordeeld tot een vloeibaar dieet.
Ook de zogenaamde ontgiftingskuren schrijven nog al eens een vloeibaar dieet voor.
De dieet wereld heeft het vloeibaar dieet echter ook opgepikt en er zijn verschillende varianten ontwikkeld die als doel hebben je te helpen afvallen. De grootste kritiek op deze diëten is dat ze per definitie niet gezond zouden zijn. Toch kun je, als je een aantal punten in de gaten houdt, op een gezonde manier afvallen met behulp van een vloeibaar dieet. Je leest hier waar je op moet letten. Daarnaast geven we je een dagmenu voor een vloeibaar dieet.

Vloeibaar dieet: verantwoord afvallen

Bij een vloeibaar dieet loop je al gauw het risico te weinig eiwitten, te weinig vetten en teveel slechte koolhydraten binnen te krijgen. Daar hoeft echter helemaal geen sprake van te zijn als je rekening houdt met de volgende zaken:

– Drink voldoende eiwitten
Een stukje vlees of vis pureren in een smoothie is niet direct het smakelijkste wat je kunt doen om aan voldoende eiwitten te komen. Maar met bijvoorbeeld een zalmsoepje kun je op een lekkere manier voorzien in je dagelijkse behoefte aan dierlijke eiwitten.
Andere goede bronnen van eiwitten die absoluut niet mogen ontbreken in je vloeibaar dieet zijn soja (sojamelk, sojavla), zuivel (magere melk, yoghurt), eieren (als binder in de soep), noten en peulvruchten (bijvoorbeeld pindasoep, erwtensoep).

– Maak onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten
Een ander risico van een vloeibaar dieet, is dat je teveel slechte koolhydraten (suikers) binnenkrijgt. Gebruik zo min mogelijk honing, suiker of rietsuiker. Als je echt een zoetekauw bent, kun je zoetstoffen gebruiken.
Je huivert misschien van groentesapjes, maar een mengeling van fruit en groente levert vaak erg smakelijke sapjes op! Vermijd puur vruchtensap zoveel mogelijk en vervang fruit waar het kan door groente.

– Zorg voor voldoende vezels
Fruit bevat veel vezels, maar vruchtensap al heel wat minder. Voeg daarom volkorenvlokken toe aan je zuiveldrankjes en hartige soepjes. Brinta is ideaal; het bevat niet alleen vezels, maar is daarnaast een bron van eiwitten, vitamines en vezels.

– Schrap vetten niet uit je menu
Gezonde vetten heeft je lichaam voor tal van belangrijke functies nodig. Het is dan ook niet verstandig deze uit je dieet te schrappen. Kies niet alleen voor magere zuivelproducten. Ook door gebruik van bouillon en noten kun je in je vetbehoefte voorzien. Voeg eventueel olijfolie toe aan de bouillon. Maak de bouillon niet te zout; een teveel aan zout is namelijk een risico in dit dieet, maar het is gelukkig makkelijk te voorkomen. Gebruik in plaats van zout, kruiden als smaakmakers.

– Drink niet teveel.
Behalve de risico’s op tekorten, kan zich met een vloeibaar dieet ook het tegenovergestelde voordoen. Als je alleen drinkt, kun je wel eens het gevoel krijgen dat je dit onbeperkt kunt doen en toch af zult vallen. Het tegendeel is waar! Als je bedenkt dat een dieet gemiddeld 1500 tot 2000 kilocalorieën per dag voorschrijft en dat een pak chocomel er al gauw 700 bevat, dan weet je dat je op moet blijven letten. Vermijd ook alcohol; gedurende je vloeibare dieet is dit echt taboe!  

– Kauw kauwgom.
Je gebit moet aan het werk blijven om gezond te blijven. In een vloeibaar dieet doe je dit natuurlijk amper, dus gebruik (suikervrije) kauwgom om dit te compenseren.

– Maximaal twee weken
Om er zeker van te zijn dat je geen overbodige risico’s neemt, raden we je aan niet langer dan twee weken een vloeibaar dieet te volgen. Er zijn natuurlijk tal van voorbeelden van mensen met een medische noodzaak die zich met een vloeibaar dieet prima konden redden gedurende een langere periode, maar dat ligt vaak toch net wat anders.
Een vloeibaar dieet is tenslotte niet iets wat je de rest van je leven wilt volhouden en er zijn genoeg smakelijke alternatieven.

Vloeibaar dieet: dagmenu

Een dagmenu voor een verantwoord vloeibaar dieet kan er als volgt uitzien:

Ontbijt: Mix 1 deciliter magere yoghurt, drie eetlepels Brinta, een halve banaan en een handje gemengd fruit (bijvoorbeeld aardbeien en bessen) tot een lekkere smoothie. Voeg zoetstof toe of hooguit één eetlepel honing of rietsuiker.

Snack: Eén kopje tomatensoep vormt een goede snack. De zoetekauw kan een glas gemengd fruit- en groentesap nemen.

Lunch: Neem twee koppen lekkere erwtensoep die je gemaakt hebt van bouillon, verse doperwten, aardappel, room (niet teveel), kruiden en noten. Het lijkt misschien vreemd, maar een handje pinda’s of cashews geeft een heerlijk aroma aan je soep en zorgt voor een goede binding.
Als je geen groene erwten lust, kun je als alternatief bonen gebruiken.

Snack: Eén glas chocolademelk of drinkyoghurt.

Diner: Als diner eet je twee borden zalmsoep die je maakt van bouillon, één grote zalmfilet, 1 deciliter light kookroom, één aardappel, ui en tomaat. Maak de soep op smaak met citroenrasp en peterselie.

Dessert: Als dessert kun je een bakje light vla nemen.

Met dit vloeibaar dieet dagmenu voorzie je op een gezonde manier in je dagelijkse behoeftes aan voedingsstoffen zonder extreem weinig calorieën tot je te nemen.
Drink hiernaast voldoende water of kruidenthee, maar maak het niet te gek. Naast je vloeibare dieet volstaat anderhalve liter.
Eén of twee kopjes koffie zonder suiker mag je ook best hebben.