het South Beach dieet

By Afvalleniseenkeuze / maart 26, 2012

Het South Beach dieet roept direct beelden op van zon, zee, strand, gebruinde gespierde lichamen en kleine bikini’s. En dat zijn waarschijnlijk precies de associaties waar de arts Arthur Agatston op hoopte toen hij de naam South Beach dieet bedacht in het zonovergoten Miami. Hij belooft veel gewichtsverlies met zijn versie van het koolhydraatarme dieet: voor je het weet, loop je er even strak bij als de sterren uit Miami Vice.
Het South Beach dieet bestaat uit drie fases. Hieronder lees je wat deze precies inhouden. Ook gaan we nog even in op de verschillen met het bekende Atkins dieet, waar het South Beach dieet veel overeenkomsten mee vertoont.

South Beach dieet: fase 1

De eerste fase van het South Beach dieet duurt twee weken. In deze fase mag je jezelf te buiten gaan aan vis, vlees, gevogelte, eieren, zuivel, noten en de meeste groente. Er zijn dus een heleboel voedingsmiddelen die je onbeperkt mag hebben; het South Beach dieet beperkt niet zozeer de hoeveelheden die je mag eten.
Naast alle eiwitrijke producten mag je onbeperkt koffie, thee en water drinken, maar wél zonder suiker. Suiker bevat namelijk erg veel slechte koolhydraten. Andere producten die je om deze reden in de eerste fase van het South Beach dieet niet mag hebben, zijn fruit, snoep, pasta, rijst, aardappelen, gebak, koekjes en honing. Ook alcohol is in de eerste fase tijdelijk taboe.

South Beach dieet: fase 2

Het South Beach dieet laat je in de tweede fase weer langzaamaan koolhydraten toevoegen aan je dieet. Fruit, dat rijk is aan vitamines, mineralen en vezels is natuurlijk de beste bron van goede koolhydraten. Maar, de kans is groot dat je die paar keer dat je weer koolhydraten mag eten, wat enthousiaster grijpt naar een stukje cake of naar dat o zo lekkere glaasje wijn bij het avondeten. En dat is bij het South Beach dieet geen enkel probleem; zolang je het met mate doet, mag je best eens zondigen!
Wel moet je er rekening mee houden dat je gewichtsverlies in deze fase minder rigoreus zal zijn dan in de eerste fase. Het gewichtsverlies stabiliseert en je nadert je streefgewicht
Wanneer je het South Beach dieet volgt, leer je precies in welke voedingsmiddelen goede of juist slechte koolhydraten zitten. Je kunt dus na verloop van tijd zelf inschatten wat wel en wat niet kan.

South Beach dieet: fase 3

Fase drie van het South Beach dieet zal een ware verademing voor je zijn: je hebt je streefgewicht bereikt en krijgt voor de verloren kilo’s een heleboel vrijheid terug. Koolhydraten maken weer een vast onderdeel uit van je dieet. Maar hoe voorkom je nou dat je tijdens deze derde fase niet terugvalt in je oude patroon en binnen no-time weer op je oude gewicht zit?
Het South Beach dieet zorgt ervoor dat je lichaam anders gaat reageren op bepaalde voedingsstoffen. De onnatuurlijke zucht naar zoetigheid is verdwenen en dit kun je vasthouden door niet te extreem snoep, gebak of alcohol te nuttigen. Bovendien heb je in de voorgaande weken al doende veel geleerd over goede en slechte koolhydraten; dit zal je helpen de juiste keuzes te blijven maken.

Verschillen tussen het South Beach diet en het Atkins dieet

Samen met het Atkins dieet voert het South Beach dieet de lijst aan van de populairste koolhydraatarme diëten. Ze vertonen heel wat gelijkenissen; zoals een eerste fase waarin proteïne-rijk voedsel de hoofdmoot is en waarin koolhydraten geweerd worden. Ze maken alletwee onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten en gaan beide uit van individuele voedingsbehoeften, die van persoon tot persoon verschillen.
Toch moet je het South Beach dieet en het Atkins dieet niet over één kam scheren: er zijn wel degelijk belangrijke verschillen. Zo gaat het South Beach dieet iets anders om met vetten: het schrijft een beperkte inname van verzadigde vetten voor terwijl het Atkins dieet uitgaat van een gevarieerde vetinname. Een ander verschil is dat het South Beach dieet wat betreft de koolhydraten gericht is op het bijhouden van porties, terwijl het Atkins Dieet het bijhouden van ieder grammetje voorschrijft.

About the author

Afvalleniseenkeuze