Ayurvedisch dieet

By Afvalleniseenkeuze / maart 26, 2012
ayurvedisch dieet

Het Ayurvedisch dieet

Het Ayurvedisch dieet baseert zich, net als het Bloedgroep dieet, op verschillen tussen individuen. De onderverdeling in groepen is veel verder uitgewerkt dan bij het Bloedgroep dieet en lijkt een stuk plausibeler. Zo wordt onder andere rekening gehouden met lichaamsbouw, leeftijd, sexe, stoelgang en zelfs met persoonlijke voorkeuren voor warm of koud.
Het Ayurvedisch dieet is eigenlijk onderdeel van een uitgebreide gezondheidsfilosofie die zijn oorsprong vindt in India. Daarom wordt het Ayurvedisch dieet nog wel eens in de alternatieve hoek geplaatst, maar tegenwoordig heeft het een breder draagvlak gekregen als methode voor gewichtsverlies.

Basisprincipes zijn per maaltijd niet meer te eten dan wat in je handen past en te eten volgens richtlijnen afgestemd op jouw persoonlijke type. Daarnaast is het streven om alle smaken in een maaltijd op te nemen.
De onderverdeling naar types is te uitgebreid om ze hier volledig uit te leggen; daarom bespreken we hieronder alleen een aantal kenmerken van de drie hoofdtypes en aanbevolen voeding.

Vata

Vata types hebben doorgaans een tengere bouw en zijn langer of juist korter dan gemiddeld. Ze neigen naar een droge huid en haar. Het zijn vaak actieve mensen met een beweeglijk karakter.
Volgens het Ayurvedisch dieet zijn bijna alle verse vruchten goed voor Vata types. Ze verdragen zuivel goed, maar rauwe groentes minder. Kip en vis hebben een goede uitwerking op het lichaam van een Vata type; in tegenstelling tot rood vlees.

Pitta

Pitta types hebben een gemiddelde lichaamsbouw, hebben een goede, regelmatige eetlust en zijn gematigd wat betreft lichaamsbeweging.
Het Ayurvedisch dieet schrijft voor Pitta types vooral rauwe groente en salades toe. De meeste soorten fruit worden goed verdragen door Pitta types, net als magere zuivelproducten. Gevogelte en schelpdieren zijn beter voor Pitta dan vlees of vis.

Kapha

Kapha types zijn vaak zwaar gebouwd en vormen de groep die het snelst neigt naar overgewicht. Ze hebben een goede eetlust maar kunnen ook overeten. Daarnaast bewegen ze graag op hun gemak en niet meer dan nodig.
Volgens het Ayurvedisch dieet is het Kapha type het enige wat goed gedroogde vruchten verdraagd; zure en erg sappige vruchten daarentegen minder. Pittige groentes liggen het Kapha types het best; vlees en de meeste zuivelproducten kunnen ze beter mijden.

Ayurvedisch dieet: voor- en nadelen

Het Ayurvedisch dieet is niet het eenvoudigste dieet. Het bestaat al eeuwen en er gaat een complete filosofie achter schuil. Wie helemaal wil eten volgens het Ayurvedisch dieet, zal zich er in moeten verdiepen. Een voordeel hierbij is wel, dat er erg veel informatie over te vinden is.
Een ander groot voordeel van het Ayurvedisch dieet is dat het geen belangrijke voedselgroepen uitsluit. In dat opzicht is het dus compleet anders dan de eiwitrijke, koolhydraatarme diëten en de vetarme diëten. Het is, in tegenstelling tot veel andere diëten, dus ook geen enkel probleem dit dieet een leven lang te volgen. Het is wellicht één van de gezondste diëten die we kennen.

Het Ayurvedisch dieet: Werkt het?

Wie volgens het Ayurvedisch dieet eet, is bewust met voeding bezig. Algemene richtlijnen die voor alle types gelden, zijn het eten van verse producten en het mijden van kant-en-klaar voedsel en niet overeten. Daarnaast wordt het eten van verschillende zware voedingsmiddelen later op de dag afgeraden. Alleen al deze regels zijn bewezen effectief wanneer je wilt afvallen.
Van het Ayurvedisch dieet hoef je echter geen extreem gewichtsverlies te verwachten binnen een korte tijd, zoals dat wel het geval is bij bijvoorbeeld de crashdiëten. Hierdoor is het risico op een jojo-effect wel weer aanzienlijk kleiner.

About the author

Afvalleniseenkeuze